Tuesday, November 16

pieniä epäoikeudenmukaisuuksia

Muutaman päivän takainen keskustelu sai minut vilkaisemaan tv-lupahallinnon sivuja. Jos hallinnon väitteisiin on uskominen niin TV-lupamaksulla rahoitetaan noin 90% YLE:n toiminnasta. Yksittäisiin ohjelmiin saattaa tietysti olla tyytymätön, mutta itse olen yleensä ollut tyytyväinen YLE:n tasoon. Ja sitäpaitsi on ihanaa katsoa elokuvia joissa ei ole mainostaukoja.

TV-lupamaksussa on kuitenkin se huono puoli: hinta. Ihan oikeasti, 186,60 - 190 euroa vuodessa (laskutusvälistä riippuen). Voihan se olla Pohjoismaiden halvin, mutta se on silti aivan hillittömän suuri summa! Eihän se paljoa kirpaise perheessä jonka tulot hipovat kolmea tonnia kuukaudessa - saati sitten niitä yksinasuvia jotka saavat saman verran - mutta kuinka opiskelija, työtön tai muu köyhä voisi tuollaista maksaa?

Opiskelija on onnekas jos kuukaudessa on käytettävissä parisataa euroa ruokaan, vaatteisiin, päivittäistarvikkeisiin, opiskeluvälineisiin, julkisella liikenteellä kulkemiseen, lääkkeisiin, terveyskeskuskäynteihin, puhelinlaskuun, sähkölaskuun ja muuhun vastaavaan. Jostain pitäisi sitten ottaa vielä 16 € kuukausittain tv-lupaan.

Onko mikään ihme, että opiskelijat eivät yleensä vaivaudu?

Lupahallinto esittää sivuillaan muutamia perusteluja sille, miksi opiskelijoille ei anneta alennuksia:

  1. On paljon muitakin ryhmiä kuin opiskelijat, jotka katsovat olevansa oikeutettuja jollain perusteella alennukseen.

    Niin on; esimerkiksi työttömät (270 800 työtöntä työnhakijaa 09/2004 - luvussa ei ole mukana tilastoista siivottuja), varusmiehet (noin 35 000, www.mil.fi ja eläkeläiset (1 329 988 vuonna 2003) saavat usein (mutteivät suinkaan joka asiasta) tämän tapaisia alennuksia.

    Eläkeläisten tulot ovat keskimäärin tuhannen euron tietämillä, joten perusteita alennukseen ei oikeastaan ole. Varusmiehillä taas ei ole aikaa istua kotona katsomassa telkkaria, joten heidänkin kohdallaan alennus olisi aika turha. Helpompaa vain lakkauttaa tv-maksu palveluksen ajaksi. Työttömiä koskevatkin sitten enemmän lupahallinnon myöhemmät perustelut.


  2. Helpotukset kuitenkin vähentäisivät TV-maksutuloja ja lisäisivät tuntuvasti TV-maksuhallintoa ja sen kustannuksia.

    Tai sitten opiskelija-alennus lisäisi ilmoituksia - ja näinollen myös tuloja - koska monet sellaiset joilla ei aiemmin ollut varaa ottaisivat laatikon olohuoneensa kunniapaikalle. Ilmoituksia saattaisivat tehdä nekin, jotka ovat aiemmin katsoneet telkkaria luvatta. Uskaltaisin veikata, että uusien ilmoitusten tuottama rahamäärä olisi suurempi kuin se, mikä menetettäisiin vanhoille maksajille annettavina alennuksina.

    Opintotuen eri muotoja sai lukuvuonna 2001-2002 yhteensä 297 499 opiskelijaa (Opintoetuudet vuonna 2002). Jos osa onkin lainkuuliaisia maksajia, osalla on varakkaat vanhemmat ja muutamalla puoliso jolla on työ, niin voidaan yhä arvioida että tässä on melkoisen suuri potentiaalisten maksajien joukko jäljellä - joukko, josta osa katsoo telkkaria jo nyt maksamatta siitä penniäkään.


  3. Käytännössä jo sen todistaminen, että on oikeutettu alennukseen olisi hankalaa. Se edellyttäisi opiskelijoiden osalta opiskelijakortin tms. todistuksen esittämistä vähintään kerran lukuvuodessa. TV-maksuhallinnolla on vain yksi toimipaikka Helsingissä, joten kortin näyttäminen olisi hankalaa koko maan osalta.

    Ja silti Kela, VR, julkiset liikuntapaikat, Finnair, bussiyhtiöt, kaupunkien liikennelaitokset, Hesari ja lukemattomat muut tahot selviävät tästä hankaluudesta ilman sen kummempia valituksia. Perusteluna täydellisen naurettava. Eiköhän opiskelija-alennuksia myöntävien tahojen järjestelmistä voitaisi ottaa lupahallinnossakin mallia. Tai sitten voisivat sopia Kelan kanssa että tarkistavat asian suoraan niiden rekistereistä. Keinoja kyllä löytyisi vaikka kuinka monta.

  4. On myös hankalaa määritellä, kuka olisi alennukseen oikeutettu opiskelija (iltaopiskelijat, ammattikurssilaiset jne.) ja koskisiko helpotus myös esimerkiksi vanhempiensa luona asuvia tai työssäkäyvän asuinkumppanin kanssa asuvia opiskelijoita.

    Kelpaisiko vaikka Kelan määritelmä päätoimisesta, omillaan asuvasta täysikäisestä opiskelijasta? Kelan rekisteri varmasti pystyy lajittelemaan omaan ryhmäänsä ne, jotka täyttävät kyseisen kriteerin. Siitä vain alennuksen hakijalle lappu - N.N täyttää tv-maksuluvan opiskelija-alennuksen ehdot vuonna 2004.

    Työttömien suhteen hallinnon kanta on jo osuvampi; työttömän status saattaa vaihdella jatkuvasti, ja kun tilastokeskuskaan ei osaa päättää ketkä lasketaan työttömiksi niin ei oikein voi olettaa että tv-lupahallinto siihen pystyisi. Mutta kai tämänkin voisi jotenkin ratkaista. Toisaalta - eivät työttömät saa VR:ltäkään alennuksia.

Kustannuksia ja vaivaa opiskelija-alennuksen antamiseen kyllä kuluisi. Enkä voi väittää, että omat vastaukseni tv-lupahallinnon perusteille ovat aukottomia - jos olisivat, en opiskelisi vaan tekisin töitä, ja mieluusti isolla palkalla. Sanon vaan, että hallinto perustelee huonosti ja politiikallaan saa aikaan sen, että tv:n katsominen luvatta on opiskelijoiden keskuudessa yleisesti hyväksyttyä. Se ei erityisen paljon edistä yleistä lainkuuliaisuutta, tuota lainsäädännön ja oikeusistuimien ylevää - joskin välillä kaukaista - periaatetta.